Javier Hurtado Turismo, Merkataritza eta Kontsumo sailburuak 'Tokiko merkataritzaren berrikuntzan eta digitalizazioan erronkak eta aurrerapenak' topaketetan parte hartu du. Hurtadok, bere hitzaldian, 16 milioi euroko laguntza-programa berri bat iragarri du, merkataritzako sektore kaltetuenei zuzendua, beren jarduera eta salmentak oso murriztuak izan dituzten merkataritzako azpisektoreen jarduerari eusten laguntzeko.
Zuzeneko laguntza berri horiek pertsonaren ekipamenduaren sektoreari kenduko zaizkio, ehungintzari eta oinetakoei, pandemiaren ondorioz salmentak ia% 15 murriztu baititu. Laguntzak zatika banatuko dira, langile kopuruaren arabera, eta egun gutxi barru aurkeztuko dira. Programa azpisektore horietara zuzendu da, pandemiaren garaian merkataritzaren jarduera oso desberdina izan delako. Hala, adibidez, elikaduraren sektoreak gora egin du salmentetan urte arteko terminoetan,% 2,8 2020ko laugarren hiruhilekoan. Etxeko ekipamendua ere% 11 hazi da azken hiruhileko horretan, edo% 3,6 beste saltoki espezializatu bat. Negozioetan eragin negatibo handiena izan dutenei laguntzea da helburua.
16 milioi horiekin, Merkataritza, Turismo eta Ostalaritza Sailaren 2020-2021 erresistentzia Plana 100 milioi eurotik gorakoa izango da. Hurtadok ziurtatu duenez, "Neurri, programa edo laguntza berriak lantzen jarraituko dugu, merkataritza, turismo eta ostalaritza sektoreei laguntzeko modu koordinatu eta eraginkorrean".
Turismo, Merkataritza eta Kontsumo Sailak merkataritza-sektoreari 2 fasetan laguntzea planteatu du: erresistentzia-fase bat eta suspertze-fase bat. Erresistentzia-fasean enpleguari eta jarduerari eustea bilatzen da. Horretarako, Covid ezohiko laguntzak aktibatu ziren 2020ko maiatzean, 25 milioirekin, eta horietatik 10 milioi merkataritzara bideratu ziren. Dagoeneko ordaindu diren laguntzak dira, eta alokairua, stock galkorra eta abar ordaintzeko erabiltzen ziren, konfinamenduaren itxiera-aldian.
Sailburuak hurbileko merkataritzaren papera defendatu du, eta garrantzia hartzen ari den eta etorkizunean gehiago egingo duen papera nabarmendu du. Eta topaketan euskal kontsumitzailearen barometroan bildutako datuak eman ditu, Saileko Merkataritzaren Behatokiak egiten dituenak, eta nabarmendu du Euskadiko 10 pertsonatik 6k kontsumo-ohiturak nabarmen aldatu dituztela pandemiagatik.
Zabaldu diren erosketa-portaerak hauek dira: txartelarekin ordaintzea, hurbileko saltokietan erostea (% 35 hazi da), QR kodeak erabiltzea eta online erostea (% 28 igo da). Bestalde, formatu handiko saltokietako erosketak% 39 murriztu dira. Ikerketaren arabera, kontsumitzaileek gastua bi kanaletan soilik handitu dutela adierazten dute: Merkataritza tradizionalean eta online merkataritzan. Eta inkestatutako gehienek uste dute geratzeko etorri diren joerak direla.
Horregatik, Hurtado sailburuak adierazi du unea dela tokiko merkataritzak orain eginkizun egituratzaile hori aldarrikatzeko, baita ostalaritzarekin duen lotura estuari dagokionez ere; izan ere, pandemia horrek agerian utzi du bien arteko sinergia hori. Euskal gizartearen zahartzea, beste faktore batzuekin batera, espazioaren eta zerbitzuen kontzepzioan eragiten ari da. Horrek hirigintza, mugikortasuna eta merkataritzaren rol soziala birpentsatzera behartzen gaitu, hurbileko zerbitzuek izango duten garrantziarekin. Gainera, gero eta hedatuago dagoen espazio publikoaren birkonkistarako mugimendu baten parte da. Hurtadok, amaitzeko, espazio publikoaren eta berreskuratutako hiri-espazioen birkonkista horren beharra azpimarratu du, hori, gainera, hurbileko merkataritzaren onerako izango baita.